camper crossen - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Lotte - WaarBenJij.nu camper crossen - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Lotte - WaarBenJij.nu

camper crossen

Blijf op de hoogte en volg Lotte

01 Januari 1970 | Australië, Byron Bay

Camper crossen

Oké, de laatste blog is alweer een tijdje geleden en erg uitgebreid was deze niet.. Bij deze maak ik het goed! Een verhaaltje over de afgelopen 3 weken :) het hele verhaal over het toeren met de camper! Dit doe ik trouwens samen met Joshe en Amanda. Deze meiden zijn ook met dezelfde organisatie in Australië beland als ik. De eerste dagen zaten we samen in een hostel in Sydney en daar bedachten we dat een road trip wel een leuk idee zou zijn. Hoewel we elkaar dan pas 3 dagen kennen gaan we gewoon de uitdaging aan! Nog geen week later haalden we de camper op. Met de tram in Melbourne. Dit alles zonder kaartje omdat we niet wisten waar we deze vandaan moesten halen (of wilden we dit niet weten? Dat weet ik even niet meer...) (of kwam het door de biertjes in de kroeg die avond ervoor?) never mind. Een gratis ritje met de tram bracht ons bij de garage in Melbourne waar Herbie al op ons stond te wachten? (Waarom Herbie? Omdat ie zo lelijk is). Na enige uitleg over bijvullen van water, olie en wat te doen bij een lekke band (booooring) vertrekken we dan eindelijk! Amanda is de gelukkige en begint met rijden. Jawel aan de linker kant van de weg. Dit betekend ook dat ruitenwisser een knipperlicht is omgedraaid wat zorgt voor leuke situaties op de weg. Verder valt het links rijden allemaal best wel mee. Gewoon even wennen. We vertrekken richting de great ocean road. Dit is een weg van 250 km langs de kust aan de zuidkant van Australië. PRACHTIG!! Onze eerste overnachting is in Queenscliff. Hier betalen we $37.- voor 1 nacht. We richten de camper in en drinken Goon (een goedkope wijn in een zak. $8,- voor 4 liter zoete witte wijn.) We komen aan de praat met een Nederlandse man die al 5 jaar met zijn vrouw in z'n camper rond trekt. Hij liet ons een boek zien waar allemaal gratis campings in staan. Moeten wij ook hebben! Zo gezegd, zo gedaan. Het kost een beetje maar dan heb je ook wat. Vanaf dan gaan we voor de gratis campings! En dus een dag later staan we op onze eerste gratis camping... Na een dag rijden komen we aan in Torquay. Dit is het begin van de great ocean road. In Torquay is geen gratis camping en dus rijden we 10 minuten verder naar Lorne. Hier is wel een gratis camping. Lees: open plekje in een afgelegen stukje bos. Om hier te komen hebben we ong. 5 km over een gravel road moeten rijden. (Hier komen onderweg nog 2 kangoeroes voorbij) Kon niet harder als 25 km per uur... Herbie houdt niet zo van omhoog rijden en dus in de eerste versnelling tegen de berg op. Alles goed en wel geparkeerd en uitgestald kunnen wel eten. Rijst, rijst of rijst? Rijst! Bekertje Goon erbij en alles komt goed :) Voor het slapen gaan nog even naar de wc, wc? Nergens een wc... Na een paar dagen zijn we de beste in wildplassen! Na het eten (en plassen) maar weer een bekertje Goon en slapen. Les 1 bij het parkeren van de camper. Parkeren op een recht stukje grond. S' ochtends bij het weg rijden zit er een vogel op de deur (rood zie foto) duurt even voordat onze vriend ons verlaat en we rijden naar het strand waar we heerlijk ontbijten. Een paar papegaaien met gele kuif kijken het eten van onze borden maar ook dat went... We rijden door naar Cape otway waar we Koala beren tegen komen. Erg leuk gezicht, helaas zijn ze niet zo fotogeniek maar toch 1 of 2 leuke foto's kunnen maken. Na deze stop gaan we naar Johanna beach. Hier vinden we met ons nieuwe boek een prachtig gratis camping aan het strand! Helaas is het hier niet veilig om te zwemmen maar dat vond ik met het weer ook niet zo erg. (Teveel wind)
De volgende camping bevind zich in Princetown. We zijn al een aantal dagen onderweg en zitten zonder water en batterij van telefoons zijn leeg dus nemen we een betaalde camping. Hier kunnen we water bijvullen, douchen, opladen en dan weer door. We bezoeken hier de 12 apostelen, wat niet meer voor stelt dan een 8 tal stenen in de zee. Tijdens de wandeling kruipt er een slang voorbij. HELP! (Zie foto's voor apostelen) wanneer we s' avonds naar de wc willen is onze camper omsingeld door kangoeroes! Wij rustig naar de wc (ik bedoel hysterisch rennen bang dat er 1 ons achterna komt) Maar ook aan dat avontuur kwam een eind! Heerlijk slapen in ons campertje om de dag erna naar Portland te rijden. Een schattig dorpje ongeveer aan het einde van de great ocean road. Hier slaan we eten (rijst, pasta, sausages, pastasaus etc.) en Goon in bij de ALDI. Alles zo goedkoop mogelijk! En lopen we winkeltje in, winkeltje uit. We nemen een kijkje in een klein boek winkeltje met de naam 'The little book shop' we komen aan de klets met de eigenares die ons persee een boekje wil mee geven. In eerste instantie vonden we dit een beetje raar maar ze stond er op en dus zoeken we een mooi boekje uit waarin we elke dag een verhaaltje schrijven. Ondertussen alweer 24 november, we rijden deze dag bijna 300 km en belanden 25 km na kingstown. Wederom weer een gratis camping. Nr.4 De great ocean road zit er ondertussen op en was geweldig! Erg mooie plekjes gezien (natuurlijk op de foto) De weg opzich was prachtig. Stiekem wil ik dit nog wel heeeel graag een keer op de motor over doen. Wie weet...
Gratis camping 5 in de buurt van adelaide. Wat betekend dat er ook al een paar dagen niet is gedouched. Noujaaa, boeie. Wanneer we s' avonds naar de wc lopen zit er een spin zo groot als een hand! Een mannen hand. Nee serieus hij was echt mega groot! Ik denk wel 20 cm! En ik overdrijf echt niet!!! Even m'n slaapzak controleren op ongedierte en slapen?
Natuurlijk gaan we een dag later Adelaide in. Hier heb ik een half uurtje wifi gehad en de laatste blog geschreven. Adelaide is een leuke stad maar niet heel erg bijzonder. Ik vond zelf Melbourne leuker, leukste tot nu toe. Na Adelaide staan we op 27 november weer op een betaalde camping in Robe. Na 6 dagen maar weer douchen, opladen en water bijvullen. Ondertussen weer op de ' 'terug weg.' Na Robe gaan we weer voor gratis campings. Portland, alweer 2 nachten deze keer. Dezelfde camping als de vorige keer. Deze beviel goed :). Veel kangoeroes en een wc! (Gat in de grond maar wel in de hokje). In Portland houden we een dagje strand. Dit wil zeggen aan het water onder een boom. De ozonlaag hier is heel erg dun en je verbrand dan ook mega snel. In Australië gaan per uur 2 mensen dood aan huidkanker dus insmeren, insmeren en insmeren. In de avond is het erg benauwd en we bereiden ons voor op een omweersbui. Deze stelt ons een beetje teleur, 3 x flits en 2 x boem. Een dag later belanden we weer in Lorne. Leuk weetje: we hebben geen Tom Tom en doen dus alles met de kaart. Wat uitzonderlijk goed gaat! In Lorne even snel maccen. We maccen vaak en halen dan een mini soft ijsje voor $0.30.- dan kunnen we weer even gebruik maken van wifi. Meestal ben ik met 10 minuten klaar. In Lorne wederom ontbeten aan het strand, deze keer was het weer beter en waren er mensen aan het zwemmen. Dit op 1 december, hier is dat de eerste dag van de zomer. Raar idee dat er in Nederland sneeuw ligt. Na het ontbijt vertrekken we naar Melbourne waar ik m'n pinpas kan ophalen. Dit ga ik de volgende dag gelijk doen en natuurlijk... Geen pinpas voor mij in Melbourne. Heel fijn, nu maar wachten tot Januari en hopen dat hij in Sydney is blijven liggen. Na Melbourne komen we dan aan in Rosedale, ondertussen al 7 dagen geen douche gezien en eigenlijk valt dit nog best wel mee. En ook een dag later in Angels Rest weer een gratis camping. Nr 13. Angels Rest ligt in de snowy montains waar je in Juli kunt skiën! De wegen er naar toe zijn leuk! Een speeltuin met de motor maar wij zijn met Herbie die in de 3e versnelling amper de berg op komt. Hoppa! Gratis camping 14 en 9 dagen niet gedouched. Prachtig aan het meer Sinterklaas avond vieren. Herbie heeft geen schoorsteen dus ook geen cadeautjes in onze slippers. Nouja, de Goon maakt veel goed!
1 maand van huis en aangekomen in Queanbeyan. Even shoppen bij de drogist en s'avonds jawel, DOUCHEN! Topper:) ook de camper weer gevuld met water en de telefoons weer helemaal opgeladen! Heerlijk idee! Fris en fruitig gaan we de volgende dag naar de hoofdstad van Aussie, nee dat is niet Sydney maar Canberra. Ook hier hebben ze een Mac met ijsjes van $0.30.- en die kunnen we natuurlijk niet laten schieten dus even wifi en. Van Iris krijg ik foto's van de Sinterklaas avond haha! Geloof dat ze het naar het zin hebben gehad! In Canberra heb ik een boek gekocht. Goed voor m'n Engels en dan heb ik wat te doen op het strand. Toen we na een dagje door de stand slenteren op een camping stonden werd er op de deur geklopt, helaas, niet Sinterklaas. 2 jongens uit Canberra die met een vrienden groep aan het kamperen waren een stukje verder op. Of we wat kwamen drinken. Maar natuurlijk! Bij het kampvuur drinken we wat en kletsen we over onze reis. De jongens kwamen allemaal uit Canberra en konden ons dus veel vertellen over Australië! Erg leuk en dus veel geleerd:) Zo vertelde ik een van de jongens over de slang die ik had gezien. helemaal uitgelegd welke kleur die was en hoe groot enzo. toen vroeg ie, 'Weet je zeker dat het geen worm was?' Bedankt, kon ik het weer mee doen. Ik weet nu ook waarom sommige auto's een L of een P op de auto hebben zitten. Een L krijg je op je 15e dan mag je alleen met je ouders rijden. Hiervoor moet je eerst een theorie toets op t internet doen. Na 2 jaar met een L krijg je een P. De regels hiervoor is per staat verschillend. Soms mag je maar 90 rijden of met 2 passagiers rijden. Ook mag je is sommige delen bijvoorbeeld niet in een Ferrari rijden omdat die zo hard kunnen. Nouja gezellige avond dus. Om 3 uur s'nachts weer terug in de camper. De jongens gingen slapen in een Swag. dit is een soort zak met een matras erin. Je slaapt dan gewoon in de buiten lucht. Lekker met al die spinnen en slangen...
Uitslapen mocht daarna wel en tegen de middag vertrekken we naar Lake Conjola. Hier liggen we even aan het water en zoeken daarna een rest area. In dit stuk van het land zijn bijna geen gratis campings en hier slapen we op rest area's langs de weg. Volgende stop is Palmdale, hier doen we inkopen bij de ALDI. En gaan we rond 6 uur naar de bioscoop. Omdat het zo'n slecht weer was. We hadden niet zoveel zin om in de regen in de camper te zitten. De film was leuk! Pitch Perfect, echt een meidenfilm. Onder tussen is het boek ook uit dus goed bezig! Na de film zijn we in Newcastle geweest. Jeeuuuj! Ik heb nog nooit zoveel onverzorgde mensen en zwervers in 1 stad gezien. In Newcastle hebben we een lekkere bak patat gehaald! Omdat we bijna elke dag rijst eten was dat wel even lekker! Jammer dat ze hier geen mayonaise kennen. En de patat zoals bij de Vos is sowieso niet te overtreffen maar dot was ook oké. Verder zijn er in Newcastle niet echt leuke winkeltjes en dus zetten we de reis voort naarClarence Town. Hier staan we weer op een rest area en als we wakker worden vertrekken. We naar de Hunten Valley. Dit is de wijn streek van Australië! Om 10 uur in de morgen komen we aan bij de eerste cellar door waar Joshe en Amanda beginnen met wijn proeven (ik ben Bob) na een glaasje of 5 vind de beste man het goed geweest en gaan wij naar de volgende. Perongelijk komen we bij een wijn Valley waar een tour werd gedaan. Hoer hebben we aan mee gedaan. Er werd uit gelegd hoe de wijn gemaakt wordt en we hebben een rondleiding gekregen! Daarna natuurlijk nog even wijn proeven:) Na alle wijn rijden we naar Nelson bay, hier gaan we in de haven even lekker boodjes kijken. Uiteraard in het zonnetje! Tegen de avond zoeken we een rest area en eten we een lekker pastaatje.
Even een korte tussen stand: 4 betaalde campings, 20 gratis campings en 6 dagen niet gedouched.
13 december, van Clarence Town naar Grafton gereden. Onderweg in Port Macquarie aan het water gezeten. Uiteraard in de zon. Toen we weg reden in onze camper kwam er op de radio dat er een gratis barbecue was... Beetje jammer dat we die gemist hebben. Noujaaa... Wij hebben rijst! Op de rest area zitten veel kangoeroes die ondertussen niet eens meer bijzonder zijn. Bij het benzine station waar we op de rest area staan kan gedoushed worden. Na een dag of 7 wil ik daar wel $2 voor betalen. Ondertussen zitten we weer helemaal schoon en fris in de camper onderweg naar Byron bay. Hier droppen we Joshe bij haar nicht die daar woont. Amanda en ik hebben nog tot 3 januari met Herbie. Met een beetje geluk vanavond weer een keer stappen. Nouja nu is het verhaaltje wel lang genoeg dacht ik zo! Hoop dat jullie het leuk vinden. Bij deze is het verhaaltje uit! Tot de volgende keer!

• 15 December 2012 - 08:10

Marjo:

Hee Lot,

Leuk verslag, zo te zien geniet je enorm.
    Ga lekker verder met ontdekken en genieten, we
    wachten op je volgende verhaal. Enne op de motor door
    Australië doen we natuurlijk samen een keer.

Groetje en dikke kus,
    Marjo

• 15 December 2012 - 12:44

Laura:

Heee Lot!
    Wat een superleuk verhaal zeg, klinkt alsof je het super naar je zin hebt!
    Geniet nog van je reis, veel plezier :)
    X Laura

• 15 December 2012 - 18:10

Alice :

Haha. Ik dacht eerst: tjeeu, wat een lap tekst, maar het is een erg leuk verslag!
    Geweldig, bij sommige dingen zie ik ook gewoon voor me hoe jij reageert.
    Maar ga eens douchen je stinkt :P

• 16 December 2012 - 12:01

Jurris:

Zozo dit nog eens een verslag zeg. :P

• 16 December 2012 - 13:37

Oma Greet:

dag lieve lotte, wat een prachtig verslag, en mooie foto's. Ik heb samen met aafke het gelzen en gezien. En wat maken jullie veel met elkaar mee...Ik heb nu een goed beeld van hoe je daar je tijd door brengt, doe je een beetje voorzichtig met al die GOON!!iets minder kan wel , hoor. En nu ben ik de kerstboom aan het optuigen, is de sneeuw weg en regent het veel. Jij gaat nu kerst tegemoet in de zon, hebben ze daar ook een kerstboom? ik hoop dat je het leuk hebt met kert samen met amanda en de kangaroo's slanegne en spinnen , grapje, dag lieve lot groethjes van mij oma greet

• 17 December 2012 - 03:51

Lotte :

Wat leuk dat jullie allemaal reageren :)
    Ja het is wel een lang verhaal, sorry daar voor (zei ik toch al Jurris)
    Zal proberen volgende week weer een verhaaltje te schrijven. Dat wordt dan vast niet zo lang als deze. Ik houd jullie op de hoogte!

• 25 December 2012 - 16:49

Sean:

Mooi verslag Lot!!!!!

Vanuit hier fijne kerstdagen!!!