Wwoofen - Reisverslag uit Cassilis, Australië van Lotte - WaarBenJij.nu Wwoofen - Reisverslag uit Cassilis, Australië van Lotte - WaarBenJij.nu

Wwoofen

Door: L0tte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

13 Januari 2013 | Australië, Cassilis

Willing Workers On Organic Farms
Tijd voor een nieuw verhaaltje!
Op 3 Januari, na het inleveren van Herbie pakken Amanda en ik in Sydney de trein naar Musswelbrook. Dit is een reis van meer dan 4 uur en kost ons maar liefst $8,40. Daar kunnen ze bij de Syntus nog eens een voorbeeld aan nemen. Bepakt en bezakt stappen we in. We moeten 1 x overstappen maar dat is goed te doen. Rond een uur of 5 komen we aan in Musswelbrook waar Linda al op ons staat te wachten. Van het station moeten we nog 2 uur rijden tot we op onze bestemming aankomen. De auto rit was heel mooi! Alsof je in een film rijdt ofzo. Erg bizar en veel te veel om naar te kijken. Maar nu eerst even een korte introductie van de boerderij.
Het heet Glenalvon en is 711 Hectare groot, 1 Hectare staat gelijk aan 10.000m2. Erg groot dus en is 20 minuten rijden van het dorp (110 inwoners.) Linda is de vrouw die ons van het station kwam halen. Zij heeft een heel schattig cafe / garrerietje waar ze van vrijdag t/m zondag werkt. Linda is samen met Ivan die 3 dagen in de week les geeft op school (nu vakantie)en verder op het land werkt. Dan zijn er nog 4 honden. 2 Borrecollies die gebruikt worden voor het werken met de schapen en koeien. 1 jachthond die op wilde varkens jaagt (een paar rassen door elkaar) en een pup, Nes, van 3 maanden oud een Kelpie. Nes is in opleiding om te helpen met de schapen en koeien. Er zijn 2000 schapen en rond de 50 koeien, hierbij zijn de lammetjes en kalfjes niet mee gerekend. Dan zijn er ook nog de ganzen en groententuinen. Op het land lopen veel wilde kangoeroes en wilde varkens. De varkens zijn wel een probleem, vandaar de hond en er komen af en toe pig hunters. Dat waren alle dieren, als we aan het werk gaan doen we dat met de quad of de 4 weel drive youth. Werken moet altijd in een lange spijkerbroek en shirt met lange mouwen ivm. de slangen en de zon. Er zijn 2 soorten slangen, bruine en zwarte. De bruine zijn giftig en de zwarte niet. Ik hoop dat dit een beetje een beeld schetst. Foto`s volgen vast nog!
Als we aankomen is het al bijna 7 uur in de avond en dus etenstijd, teminste voor onze begrippen. Hier is het heel normaal o mom 10 uur pas te eten. Nouja eerste maaltijd is gelijk goed. Barbie! Lekker vlees met veel verse groente en fruit uit de tuin! Dat is weer eens wat anders als rijst, rijst of rijst. Na het eten kijken we nog even tennis en gaan we naar bed. Dat is dan ook wel nodig want om 6 uur gaat de wekker weer. Vroeg op om schapen naar een ander weiland te brengen. Het is hier al heel lang veel te droog en te warm dat zorgt ervoor dat er weinig groen gras is. Het werken met de schapen moet vroeg omdat het dan nog koel is en omdat schapen in de nacht altijd boven op de berg zijn. Nee de weilanden zijn hier niet zo plat als in Nederland en dus kunnen we om 6 uur in de morgen beginnen met onze eerste workout! We lopen met de honden naar boven op de berg. Ong. 1000m en onderweg nemen we de schapen mee. Soms ligt er een schaap op de grond die moet je dan even optillen en als er dooie zijn dan gooien we die naar een ander weiland. Was in het begin een beetje vreemd maar ondertussen al heel normaal. Als we alle schapen naar de goede wei hebben gebracht neemt Ivan ons mee naar het hoogste puntje van de farm. En tevens van de streek. WAUWIE!! Dat was mooi zeg. Jammer dat ik toen geen camera mee had maar misschien gaat dat nog wel komen. Ondertussen wel tijd voor een stevig brekkie en die krijgen we dan ook. Yoghurt met vers fruit, het wordt alleen maar beter. Na de lunch kunnen we gelijk weer aan het werk. Er is een hekwerk waar te veel ruimte is aan de onderkant en daar mogen wij dus een soort dam onder gaan bouwen. Eerst leggen we gaas op de grond en dan mogen we stenen gaan sjouwen (uit het weiland). Deze stenen leggen we op het gaas en vouwen dan het gaas dicht als een soort cadeautje. Toch weer een stevige workout van zeker 2,5 uur! Time for lunch. Zelf gemaakt brood met verse sla uit de tuin. Wauwi! Deze mensen weten wel wat lekker is zeg. Ik ben tevreden. Na de lunch kijken we even tellie en als we `uitgerust` zijn gaan we verder met het verplaatsen van the cattle (alle koeien). Dat is eigenlijk best wel grappig, hondjes mee en weer die Bergen op en af. Na deze sessie en het avond eten om 10 uur ben ik wel helemaal uitgeteld en ga ik lekker het bedje in. Na ruim 1,5 maand weer een echt bed! En ja ik heb heeeeerlijk geslapen. De volgende ochtend mogen we uitslapen en zijn er overdag geen werkzaamheden gepland. Omdat het buiten zo warm is blijven we binnen en vermaken we ons met monopoly, een dvdtje en bankhangen wat we ook al heel lang niet gedaan hebben. Maar dan, na een relax dagje komt een werk dagje. De wekker gaat om 05:15, we maken een lunch en vertrekken om fencing work te doen. We gaan een hekwerk repareren. Dit doen we samen met buurman Norm van 84 jaar oud. Jeuj! Die man is nog zo fit als een kweet ook niet wat! Heeft na zijn pensioen deze farm gekocht van meer dan 1000 Hectare groot en runt de boel nog helemaal in z`n eentje. Dus voor de mensen die nog geen pensioen plannen hebben... En nu back to work. De planning is om het hele hekwerk te vervangen. Dat betekend dat we het oude hekwerk moeten los knippen van de palen, het hek uit de grond moeten trekken, dit moeten oprollen, in de aanhanger, nieuwe palen neer leggen en deze in de grond slaan. Dat is nog lang niet alles, we rollen het nieuwe hekwerk langs de palen, dit moeten we spannen en dan vast maken. Dat zelfde grapje doen we nog eens met het prikkeldraad boven en onder. Nouja en dan op naar de volgende. We zijn bezig tot een uur of 4 en hebben dan ong. 200m klaar. Best wel een intensief werkje omdat alles met de hand moet (nee boven op de berg is geen stroom) en je moet telkens van boven naar beneden lopen. Ohja, en het is hier over dag rond de 42 graden. En guess what, de buurman was nog sneller als wij. Deze middag houden we 2 keer pause, 1x om thee te drinken en 1x voor lunch. Nou je raad het al om 4 uur ben ik wel dood. We kunnen heel even chillen en om 10uur gaan we eten. Heerlijk spinazie, echt mijn lievelings eten. Maar mam je kunt trots op me zijn! Ik eet alles op hier. De dag erna ziet er ongeveer het zelfde uit. Druk bezig met fencing tot een uur of 4 alleen moeten we deze keer in de namiddag nog bezig met de cattle. Indi, de jachthond komt nog even met een dood schaap voorbij. Hoeft dus geen avond eten meer. En er wordt een bosbrand geconstateerd, uit ieders reactie maak ik op dat dit niet zo heel bijzonder is. Na deze dag ben ik wederom uitgeteld en slaap ik heerlijk. De dag erna kunnen we uitslapen. Wat eigenlijk nooit lukt omdat je hier om 8 uur in de morgen je bed al uitzweet. We hebben een rustige morgen, Ivan verkoopt wat koeien omdat het nog steeds erg droog is en de koeien niet genoeg eten hebben. Tegen een uur of 4 is het weer tijd voor fencing. Ik wordt nog eens een professional! Als ik naar buiten wil lopen hoor ik een schot en in eerste instantie dacht ik dat er iets heel ergs was gebeurd met een van de honden ofzo en dat ie nu dood moest.. maar gelukkig, het was maar een slang... een bruine. Die zijn echt wel groot! Zeker langer als een meter. Ivan verteld ons dat hij er de laatste weken al een aantal heeft geschoten en dat ze deze vaak opeten. Dat had ik nou niet hoeven weten. Uheee... Up to fencing, het gaat steeds sneller en ik begin er voor mijn gevoel al best handig met dat gaas te worden. Dus mam, als ik thuis kom kan ik wel een mooi kippehok voor je nieuwe tuin bouwen. Een paar uurtjes werken en dan is het weer tijd voor diner! Een heerlijke quiche deze keer. After diner weer snel naar bed. Er kan weer uitgeslapen worden. Tot maar liefst 8 uur! We gaan lekker ontbeiten en nemen dan de youth mee naar het cafe van Linda. Wat een geweldig dingetje! Ze was een paar weken dicht geweest en we doen een grote schoonmaak. Eigenlijk is het niet echt een cafe maar een gallerij met cafe. Het is een heel schattig huisje met 5 kamers, heel leuk ingericht en alles is te koop. Tafels, stoelen, schilderijen. Eigenlijk kun je een hele huiskamer kopen. Mensen die dan bijvoorbeeld schilderijen maken verkopen die dan via haar. Leuk bedacht! Na de schoonmaak actie maakt Linda een milkshake voor ons. Dat doen ze hier heel vaak maar dan ook echt met ijs en melk. Super lekker. Nouja genoeg gekletst tijd voor actie! Amanda en ik gaan een wandeling maken in een park waar aboriginals hebben gewoont. Er zijn nog een aantal sporen van te vinden en deze worden aangegeven op een kaart. Echter is het 43 graden en zijn we de wandeling al snel zat. We stappen in de auto en rijden terug naar de farm. Er staat bowls op het programma. Dit is een australisch spel wat wel wat weg heeft van jeu de bouls. Wordt ook meestal door ouderen gespeeld. Linda heeft ons opgegeven en vol goede moet zien we de team tegemoed. Ik zit in het team met jhon, een oudere man (net als alle anderen) die heel goed speelt. Het gaat best wel goed en aan het einde van de rit blijk ik een gevroren chook gewonnen te hebben (kip). Top, nou kan ik die avond erna nog voor het eten gaan zorgen ook. Nouja nog even niet over na denken en na de bowls weer lekker het bedje in. Ondertussen zijn we alweer bij 12 januari. Norm heeft een problem met zijn water tank en die gaan we dus ophalen zodat hij gerepareert kan worden. In deze tank kan gelukkig maar 22 ton water dus zo groot is hij niet... .Wel dus. Na een paar uur hebben we het ding wat zeker 5 meter doorsnee is op de aanhanger en rijden we naar het huis van Norm. Als we er bijna zijn komen er 7 biggen voorbij rennen met je raadt het al, de hond er achteraan. Hij pakt de laatste maar deze is haar net iets te groot om de dooden en dus maakt Ivan het even af. In het dorp wat zeker 20 minuten over grind road rijden is eten we wat bij Linda in haar cafe. Ivan brengt de tank van Norm weg en wij blijven nog even van onze milk shake genieten. Als Ivan weer terug is gaan we de kerk schoon maken. In het dorp wonen wel 110 mensen en 1x in het jaar is het tijd voor Linda en Ivan om de kerk schoon te maken. We plukken een paar mooie bloempjes voor de priester of de bisschop of iemand anders? En gaan hard aan de slag. Met zo weinig inwoners heb je niet zo`n grote kerk nodig en we zijn dus ook zo klaar. Eenmaal op de farm aan gekomen gaat Amanda schapen halen en ga ik mijn gewonnen chook attacken! Shit, ze hadden er wel even bij mogen zeggen dat er nog ingewanden in zaten. Nouja geen punt! 3 uur later stond er een lekker kippen soepje en couscous met kip op tafel. Na dit geweldige hoogstandje ga ik snel naar bed want om 5 uur s ochtends ben ik aan de beurt om de overgebleven schapen op te halen. Met quad en 3 honden duurt dit tot 10 uur. Alle schapen staan op dit moment in de tuin omdat we ze morgen gaan scheren. En er is goed nieuws! Het heeft zonet 10 minuten geleden geregend Dat is heel goed want alles ziet hier bruin. Laten we hopen dat er meer bij komt. Nu moeten we de sheering schuur gaan verbouwen voor morgen. Ik hoop dat jullie dit verhaaltje leuk vinden. Sorry voor evt spel fouten. Ik typ op een computer met engelse spellings contole haha!

• 13 Januari 2013 - 09:43

Jurris:

Leuk verhaaltje Lotte.
    En zo te lezen ben je niet alleen goed in Biljarten. :P

• 15 Januari 2013 - 09:39

L0tte:

Biljarten? T was toch poolen?

• 17 Januari 2013 - 00:55

Joshe:

Haha, lieve Lotte en Amanda, ik zie het jullie al helemaal doen! Have fun! X

• 20 Januari 2013 - 12:49

Gerrit Dimmendaal:

Lotte mooi weergegeven zo beleef je nog eens wat.
    ik lees alles als ik tijd hebt
    Groetjes Gerrit